TARDO-FRANQUISME I TRANSICIÓ A L’ESCOLA DE F.P. DE XÀTIVA.........(R. Buforn)

 

TARDO-FRANQUISME I TRANSICIÓ A L’ESCOLA DE F.P. DE XÀTIVA

 


 







1. Vinguda a l’Escola de Mestratge Industrial de Xàtiva.

Me’n recordaré tota la vida, vaig entrar com a professor d’humanística a l’Escola de Mestratge Industrial de Xàtiva --després Escola de Formació Professional de 1r. i 2n. Grau--, l’any que mataren Carrero  Blanco (1973), i serà aquesta fase professional de la meua vida la que més en va colpir.

Venia de l’Institut Tècnic de Benicarló, on després de dos anys exercint allí, no em renovaren el contracte. Em puc imaginar per què va ser.

En aquella època negra del tardofranquisme, tant la contractació anual, com la renovació o no, depenia de la voluntat del director del centre.

Les Escoles de Mestratge Industrial, després Centres de Formació Professional, i els Instituts Tècnics --per les seues característiques intrínseques de funcionament—eren, comparats amb els Instituts de Batxillerat, “el búnquer de l’ensenyament”. Als instituts  en eixa època hi havia un major planter de catedràtics i professors numeraris progressistes, que a més de lluitar  per la renovació de l’ensenyament, buscaven també la vinguda de la democràcia. Valga, com exemple, el cas de l’Institut Josep de Ribera de Xàtiva.



 

 

     


Llibres de text de llengua espanyola, tecnologia i matemàtiques

I ací, a l’Escola de Mestratge Industrial de Xàtiva, en un ambient claustral completament diferent al del Ribera vaig vindre a guanyar-me la vida, sabent a priori que no em trobaria a gust ni en una situació còmoda. Únic llicenciat en Filosofia i Lletres, i amb unes idees i un passat esquerrà, democràtic i nacionalista.

De fet, les meues relacions amistoses i de companyonia sovintejàvem més entre els professors joves i moderns de l’Institut que no en la rècula de mestres de tallers, pèrits, pluriocupats i colla “del moviment” de l’EMI.

En aquesta Escola Professional, després reconvertida en Institut de Batxillerat em tiraria 33 anys del 37 de la meua vida docent. Amb material suficient per escriure una novel·la i amb la llibertat que dona la ficció i els noms artificials. Per ara m’he hagut de conformar amb una obra teatral que representaven per riure’ns i distraure’ns en un curs de 2n. grau administratiu nocturne.


 

                                      Revista de Formació Professional

 

                                                                  Amb alumnes de Formació Professional


Allí vaig compartir claustre amb “Pluma blanca”, “el Directorcete”, “Bareta”, “My sargent”, “la Capitana”, “la Folclórica”, “el Camarada”, “el Camarada-Barón”, “Rumenike”, “el Republicà”, “el Rubio”, “el Guerrillero”, “els Guitarrons” “l’Abertzale”, “el Doctor”, “la Monja”, “l’Aguëla”, “la Prima”, “el Primo 1r i el Primo 2n”, “el Moro”, “el Capitán Trueno”, “Correveydile”, “Caballero i què conyac”, “l’Espiritista i el Màlaga en la porteria”, “la Gorda” de coordinadora, a més a més, d’un llarg etc.

Algú es preguntarà qui s’amaga sota eixos malnoms? I jo vos diré: li ho pregunteu a qui els ho va posar.

 

                                                                    Amb alumnes de F.P.

 2.  Primers directors

El director en el curs 1973-4 era José Pardo Enguer, conegut de la meua família. Havia sigut professor del meu germà, i (buscant persones d’un cert prestigi social o professional entre els progenitors de l’alumnat de l’Escola) li proposà a mon pare si volia ser President de l’Associació de Pares, que no es preocupara de la faena burocràtica que d’ella s’encarregaria Melchor Peropadre, i mon pare perdedor de la guerra civil i que no tenia cap interès a figurar, li digué que no, que eixe era un càrrec ha dit i no electiu, i que per tant no volia ser.

El meu germà guardava bon record de Pardo com a persona: pacífic, tranquil, es podia parlar amb ell i posteriorment quan el veia per València, es saludàvem. De forma afectiva li diem Pardet.

Quan vivia ací a Xàtiva formava part de la tertúlia “el boç” a les portes de Toldos  Seguí, juntament, tots homes del règim, però, crítics amb ell.

Era l’època en que Villar Palasí,      acomodant-se als temps que corrien estava implantant la seua Llei d’Educació General Bàsica. La dita llei implicava una reducció del batxillerat de sis anys que havien cursat nosaltres i la implantació dels tres anys de BUP, passant la resta a l’EGB, donada pels mestres, que veien augmentades les seues ensenyances a expenses dels professors de batxillerat que les veien reduïdes. Això feia que disminuïra cada any la plantilla de professors contractats.

En  Formació Professional passava el contrari, l’esmentada llei volia donar una formació humanística i científica complementària a la pròpia professional, donant entrada a matèries com idiomes, llengua i literatura castellana, història, etc. que convalidaven amb les del batxillerat i que augmentaven el nivell cultural i formatiu de l’alumnat.

Açò feia que augmentara la contractació de nou professorat d’aquestes assignatures, i ací vaig anar a parar jo i altres professors, llicenciats en Filosofia i Lletres, Ciències i Econòmiques, com a contractats anuals.

Els nous llicenciats entrants en la F.P. érem els únics que teníem dedicació professional exclusiva, la majoria del professorat de pràctiques professionals i tecnologia eren    pluriocupats, fet que estava molt estès en aquesta ensenyança i que feia que la consideraren com a complementària i secundària en la seua font d’ingressos (d’açò podríem citar molts exemples).



Quan jo entrí cobràvem menys que en els instituts de batxillerat, però la faena era més segura per les necessitats d’ampliació de plantilla que la reforma de Villar Palasí estava fent. I Pardo Enguer (que a més de ser director del centre, era inspector de treball i coordinador de F.P.)  per equiparar-me amb estos docents, em ficà més hores de les que realment donava. Cobràvem  mitjançant l’habilitat que era Melcior Peropadre.

A Pardo, per a mal, el substituí don Ricardo Gironés Mateu, persona autoritària i tancada, amb qui no es podia dialogar, també pluriocupat. Amb ell, els del Moviment, prengueren vol, cosa que no passava amb l’anterior Director, i com posteriorment, em reconegué, ja en època democràtica --en que fumarem la pipa de la pau i ens perdonàrem mútuament—actuava mogut per ells.

Quan vaig entrar de regidor d’enllumenat públic al primer Ajuntament democràtic  de Xàtiva, el tenia de pèrit electricista i ell a mi de professor a l’Escola de F.P., haguérem pogut aplegar a un “estira i arronsa”, però no va ser així, era incompatible amb la meua forma de ser.

Em cridà vàries vegades l’atenció: “per anar sense corbata”, “per suspendre algunes filles del personal de la casa”, per comentar poetes com Machado, Miguel Hernàndez, Alberti i García Lorca (deia que això estava de més per els alumnes de FP). Un any abans de renovar el contracte “em llegí la cartilla”.

Jo pel compte que em tenia, i sense renunciar al meus principis, observava i callava. Ja vindrien temps millors.

Un altre pèrit, Salvador Terol, persona agradable, dialogant i oberta, es presentà a unes eleccions al càrrec de Director, les perdé, però això li costa la plaça. No el va perjudicar massa, doncs, es dedicà a la seua professió principal que era fer projectes d’instal·lacions elèctriques. Després seria president de l’Associació de Pares d’Alumnes.

Un altre personatge -que tinc molt present-  és don Paco Soler Portalés, persona dialogant, i de caràcter afable, compaginava la tasca docent amb l’exercici privat de l’advocacia, la depositaria de l’Ajuntament, i el treball en el sindicat vertical. Home del règim, evolucionà cap a postures més obertes, acabant en les llistes del Rus com a regidor a l’Ajuntament. Era contrari a Suárez, no sé si perquè desmuntà El Movimiento, al final s’inclinava per un govern de coalició de totes les forces polítiques. Públicament, mai tingué una paraula en contra de nosaltres.

A algun mestre de taller els seus abusos amb el trinqui li costà el lloc de faena. També a una professora de Filosofia i Lletres -Marina Poveda- que no podia imposar-se als alumnes.

Els bidells que eren numeraris, com Pelegero i Tonet l’agüelet, li parlaven de tu a tu al director i tenien amb ell moltes enganxades. Tonet Climent era amic de joventut de mon pare. Els dos eren tradicionalistes, Pelegero dissident amb el Moviment es presentaria a les eleccions pel terç municipal junt a Manolo Casesnoves i no eixiria escollit. El cas d’Antonio el Màlaga era diferent, simpatitzant del Partit Comunista, cunyat de Peropadre, tenia que aguantar moltes humiliacions, amb ell jo mantenia moltes converses polítiques i criticaven l’actitud del director.


                         Pelegero,  el professor de Religió, Ruiz i Tonet Climent

A través d’alumnes de confiança del Director i de micròfons a la sala de professors hi havia muntat un sistema d’espionatge dels personal docent i no docent que donava pas a la corresponent bronca al seu despatx.

Com vaig poder comprovar també en l’Escola de F.P. d’Oliva --quan vaig aprovar l’oposició restringida convocada per Suárez--, hi havia famílies que tenien preferència alhora de col·locar els seus en llocs subalterns, ací era el cas de Melcior Peropadre, amb el bar i dos cunyats bidells.

Melchor Peropadre, home d’esquerres de passat republicà, amic, subordinat i company de correries xativenques de Perez Contel --i que després en democràcia aplegaria a ser regidor del Partit Comunista--, per por, per necessitat  i per prudència, “jugava a tres o quatre baralles”. Molt treballador portava la secretaria. En els claustres s’assentava al costat del Director com a assessor, fins que els diguérem que eixe lloc no li pertocava. Com- partia moltes tesis polítiques de Peréz Contel, com la que diu “el que a sang i foc entra a sang i foc ha d’eixir” referint-se a la Dictadura en contra d’una transició pacífica a la democràcia de la que no hi havia cap antecedent històric. De tant en tant el catedràtic de dibuix anava per allí, on  la seua dona era professora, en senyal de respecte tots li deien don Rafael, cosa que ell potenciava. Gironés li tenia molt de respecte.

Jo, en canvi, quan algú em deia don Rafael, per a marcar les distàncies li contestava: però, no Pérez Contel”.

Ja en democràcia, un retrat de Franco continuava presidint el claustre de professors, fins que li tinguérem que dir al Sr. Director que eixe quadre sobrava allí, també el pressionàrem perquè comprara un periòdic per al claustre de professors, tal com passava als instituts.

Amb el camarada Sanchis vaig tindre vàries enganxades. Una d’elles –ja en democràcia- va ser en un claustre on s’omplí la boca defensant aquest sistema. Jo li vaig contestar que “a favor de la democràcia havien de parlar els qui sempre havíem lluitat per ella i no ell que feia de comissari polític del règim franquista”. “Agarreu-me que li pegue” !, va ser la seua resposta. Amb el pas del temps -que tot ho cura-- m’ho recordaria un dia en pla de broma, “a veure quan fem una lluita de panxes”. Convençut per Emili Sala acabaria signant una petició de claustre extraordinari.

Entre  els pluriocupats –a les necessitats horàries del quals  s’ajustava la jornada laboral dels altres professors— n’hi havia un del Moviment, que era el que més em cridava l’atenció: li muntaven les classes de gimnàstica en els descansos i hores lliures seues --quan acabava l’horari de director d’ensenyança primària-- donava un baló als alumnes perquè jugaren a bàsquet o a futbol, i mentrestant --quan jo feia la guàrdia ho veia--  es netejava el cotxe Simca o em cantava les excel·lències de José Antonio i la Falange.

Una vegada --en un curs de FP de 2n Grau industrial que era molt progressista i d’esquerres-- unes vegades descolgaven el crucifix, altres l’adornaven amb pells de plàtan, el director davant de la seua impotència per acabar amb aquests fets que considerava una profanació, li ordenà al bidell -“l’espiritista” que tenia alguna cosa de beat- que el despenjarà i el retirara.

Ho he recordat públicament moltes vegades.

Un article de la premsa descrivia molt bé la situació al Centre de F.P. de Xàtiva en eixa època.


3.  Nou professorat

A mesura que anava ampliant-se la F.P. anaven entrant nous professors de lletres, ciències, tecnologia i pràctiques, amb més professionalitat, joventut, i ganes de millorar l’ensenyança i la F.P. Els claustres eren molt polèmics amb la inclusió de diferents punts a petició del professorat. Alguns d’aquests docents ocuparen diferents càrrecs directius que la batuta rígida del capitost els impedí tirar endavant amb els seus projectes aperturistes.  

    


       Partit de futbol entre professors, de verd, i alumnes, de roig. Plantats: Ruiz..., Constant, Rubén Pérez Escamilla,  Emili Sala al final; engenponats: Perales, ..., Belda.


És el cas d’Emilio Sala Benimeli. Recorde que portà per allí el conjunt musical els Pavesos i un grup de Godspel protestant, s’editaren varies revistes, augmentà la dotació per a comprar llibres i a la biblioteca es col·locaren retrats d’Antonio Machado i altres poetes que no estigueren exempts de polèmica. La desautorització de la compra d’una fotocopiadora produí la seua dimissió i el passament a l’oposició. Jo era l’enemic, Sala el traïdor.

A vegades, i sense que seu esperara l’equip directiu, València enviava al centre un nou professor, era un endollat de la capital.

Recorde el cas de la dona de el Rubio”, professora contractada aprovà per recomanació una alumna de 2n. Grau, aquesta recomanada  acabaria llevant-li la plaça i desplaçant-la. 

L’Associació de Pares d’Alumnes ens ajudava en la lluita per la democratització del centre, en eixe sentit em ve a la memòria, entre altres, Albiñana de l’Olleria i Juan Torres España.

Els professors de religió --en eixa època-- també mantenien postures progressistes, tinc molt present entre altres  Arturo Climent Bonafé, qui després aplegaria a ser un polèmic abat de Xàtiva i un gran restaurador del patrimoni artístic eclesiàstic local.


                                         Petició d’inserció en el claustre de diferents punts a tractar

                                     


                                Revista de F.P.  febrer curs 1979-80

 


                   Grup de professors renovadors entre altres de la FP . Plantats: Nieves  Granero,  Carme Castelló,  ....,  Buforn, Belda. Assentats: Amparo Costa, Paco Juan, Herrera i Néstor Novell

                                                     


                               

                       Nomenament membre tribunal avaluació ensenyances no escolaritzades

       4.  Ve la democràcia

Però, en això vingué la democràcia, Suárez i la UCD. Les coses canviarien. Unes oposicions restringides durant cinc anys per als funcionaris de l’administració tingueren la culpa de tot.

Alguns d’ací les aprovàrem, altres que vingueren de fora també. L’inconscient del director, continuava actuant com si res. Això li costaria el càrrec.

Els claustres eren molt polèmics, pugueu veureu ho als llibres d’actes d’aquests anys. Jo ja no podia aguantar-me més i en un d’ells vaig explotar “cantant-li les quaranta”. Recolzat per altres professors seria el final del Sr.  Director.

Amb el pas dels anys deixaria les pluriocupacions i es convertiria en un professor més, ja es podia parlar amb ell i havia canviat molt. Estic convençut que els càrrecs polítics i administratius imprimeixen “més caràcter que els sagraments”, i --com les circumstàncies socials i polítiques-- determinen molt la conducta de les persones, quan els deixen són unes altres. Més avant em confessaria que son pare, home de dretes abans de la guerra i franquista, li havia dit que “la política la deixara  per als qui menjaren d’ella”. Durant el colp d’estat de Tejero mantingué una postura molt digna: em digué que “havia parlat amb el seu germà --que vivia a Ceuta o Melilla-- i que no hi passava res”. Un altre professor progressista que estava davant respongué que “era el moment de canviar-se la jaqueta”. Jo li digué que “era el de sempre i no renunciava a les meues idees”. Això me ho va recordar positivament alguna vegada.

Mitjançant la meua militància a la FETE-UGT i al PSPV-PSOE vaig tractar de combatre tots aquest mals de la F.P. descrits anteriorment: influències, familiarismes, pluriocupacions, falta de democràcia i poca professionalitat, autoritarisme, endarreriments  en el cobrament del personal no numerari, millora del salari del personal docent i no docent, reforma de les ensenyances mitjanes que acabaren amb “los niños yunteros de la FP”, etc. Algunes cosses sí que s’aconseguiren altres es quedaren pel camí, però, valgué la pena lluitar per totes elles.

    En aquest sentit recorde una vegada, que el “Directorcete” partint d’ell o prestat per un altre company, em digué que jo “no havia fet res per la formació professional”, afirmació d’un ignorant --a la que en el seu moment no vaig voler respondre--, que desconeixia que amb la dedicació a la llavor sindical i política –meua i d’altres—podíem modificar la situació de la FP, fet que amb el triomf del PSOE a nivell estatal i autonòmic obtinguérem, aconseguint la seua renovació i la caiguda  de la “vella guàrdia”; a més entre altres, de les respectives millores salarials per al personal no docent, professorat numerari i contractat, i equiparació dels professors d’Educació Física. Sobra dir que la rama sanitària es muntà a Xàtiva gràcies a que existia a la comarca l’Hospital Lluís Alcanyiç, del qual jo era el regidor local responsable, i que amb part del material sobrant de l’antic Hospital Municipal de Xàtiva s’ajudà a muntar aquesta rama.

Sí que lamente que la pretensió del govern socialista d’equiparar la FP amb un tronc comú de matèries amb el batxillerat en la nova ESO resultara el fracàs més absolut, que amb “el cafè per a tothom”, tot són drets i cap obligació”, “i cadascú que faça el que vullga”, baixà el nivell, la falta de respecte al professorat, l’educació  i el comportament a nivell insospitats. I ha fet que la majoria del professorat que abans es trobava molt a gust en l’ensenyament, espere ansiosament la seua jubilació.

Una vegada em trobí per València un coordinador que quan venia per ací em deia que  tenia que modernitzar  la meua pedagogia, acoblant-la  a les característiques personals de cada alumne, el que en grups de 30 o 35 per aula i amb un total de 150 ho feien impossible. Ja cessat com inspector i reintegrat a les seues classes  d’anglès li diguí a la cara “si s’aplicava  la seua medicina” hem contestà amb evasives.





                           

 

5. Temps de renovació

Després amb Emilio Sala i Joan Bautista Ruiz (aquest últim havia segut cap d’estudis amb el Sr. Director) al bar de la Palmera (“pacte de la clòtxina”) acordàrem que --per la seua titulació, caràcter, virtuts personals i experiència-- Ruiz  (professor de tecnologia d’automoció) era la persona adequada en eixe moment per ocupar el càrrec de Director. Preparàrem una memòria entre tots i així és com començà el canvi al CFP de Xàtiva, però no acabàrem no els conflictes directius, que continuaren al negar-se part del seu equip directiu com a protesta a presentar les programacions exigides per la inspecció al professorat.

 La discussió al Congrés a finals de 1979 del nou Estatut de Centres Docents no universitaris  de la UCD --Otero Novas era el ministre d’Educació­­-- produí molta crispació política i ciutadana a tots els nivells, amb l’oposició dels parlamentaris i els ajuntaments d’esquerres. Fou molt cridanera per la seua duració als centres d’Ensenyament Mitjà a Xàtiva la vaga d’estudiants de l’Escola de FP i del Ribera. Vaga recolzada pel PSPV-PSOE i on jugà un paper molt important el jove estudiant de batxillerat Soto, que acabaria després de regidor pel PSPV-PSOE a l’Ajuntament de Xàtiva i posteriorment a l’Ajuntament de València.


       Memòria-programa de Joan Bautista  Ruiz concursant a la plaça de director


                 L’ oposició ­al concurs de mèrits d’inspectors de FP, que premiava “la vella guàrdia” d’inspectors, promogué una arreplegada de firmes per tots els centres que aconseguí la seua anul·lació.

6.  Organitzador de la Biblioteca

Durant uns anys em vaig encarregar d’organitzar la biblioteca.

 Una professora  --la qual aplegaria, a ser cap d’estudis-- em demanà que li deixara un llibre del segle XVII, que portava un segell de la UGT, i que jo amb gran satisfacció havia descobert --probablement seria de les confiscacions hagudes en temps de guerra--, el llibre segons tinc entés  ja no tornà, i pense que això també ho hauria pogut fer jo sense que s’enterara ningú i no ho vaig fer, i és que tots no som iguals.

 

7.  Final de la Transició

La situació a l’Escola de F.P. de Xàtiva acabaria assentant-se amb la vinguda i direcció de Villacé, sota el qual i de l’equip que es formà al voltant d’ell: Sala, Conxa, Alejandro Centelles, etc. s’establiria una pax romana de concorda i estabilitat, temps en què done per acabada la transició a l’IFP de Xàtiva. Si bé la seua anada a València reobrí una altra vegada les discrepàncies claustrals i tornà “la revolució permanent”.

Una fita important per a l’Escola de FP fou la vinguda del ministre Maravall al centre professional amb les màximes autoritats polítiques i educatives del País Valencià. El motiu era la visita al Col·legi Brusquetti i a l’institut Josep de Ribera. Estaven pendents unes obres i Emili Sala Benimeli penjà una monumental pancarta amb la inscripció: “Señor ministro, esto se hunde”. Com a “mestre de cerimònies” em toca assessorar el Ministre dient-li a ell i a l’equip autonòmic que l’acompanyava “que es podia visitar el Centre sense cap incidència”, cosa que així fou.

                          Visita del ministre  Maravall

                                                                 La rama sanitària s’estableix a Xàtiva

8.  Un any com a Coordinador de FP.

Ja com a coordinador de FP --el meus mèrits per accedir a eixe nomenament eren ser professor numerari de Llengua Castellana de F.P., passat demòcrata i socialista, cap provincial i comarcal de la FETE, i participar com a tal en un seminari nacional de reforma de les ensenyances mitjanes--, amb aquest treball estigué durant un any a València. Al cap de 12 mesos me ho vaig deixar, coincidint amb la llavor de regidor de Xàtiva, i reincorporant-me a les meues tasques docents a la ciutat papal. El cansament de la faena, acompanyada de les anades i tornades amb tren i el naixement del meu primer fill que es criava molt delicat, més una faena que podien perfectament realitzar altres companys meus condicionaren aquesta decisió.

 D’aquest any voldria destacar el meu nomenament com a coordinador d’uns tribunals per a proves de FP de primer grau sanitària (que es convocaven per primera vegada a un centre laboral situat a l’entrada de València), a fi de solucionar el problema salarial i de titulació dels auxiliars sanitaris dels ambulatoris i hospitals. Ens presentarem allí el dia i l’hora senyalats i el centre ni tenia preparades les aules ni fetes les corresponents convalidacions, ho tingueren que fer sobre la marxa retardant  els corresponents exàmens. Després alhora de corregir els exàmens alguns professors s’hi negaren, argumentant que com no cobraven no tenien per què qualificar-los; sobre la marxa tinguérem que solucionar aquest problema conforme poguérem. Després el director del centre parlà amb mi perquè li aprovarem les sanitàries que l’atenien a ell i a la seua família a l’hospital, jo estava bocabadat contemplant tot açò.

        Després m’oferiren  tornar a la coordinació i ser director de l’Escola de F.P. de Xàtiva, però cansat de maldecaps vaig dir que no.

 

9.        Anècdotes personals

Recorde professors d’eixa època que jugaren un paper progressista en el centre, com les germanes Villora, Mari Nieves Granero, Belda, Herrera, Néstor Novell, Conxa Blàzquez, Pablo Rodríguez, Javier Ródenas, Palmero (del Partit comunista i de CCOO) etc. I casos curiosos d’alguns d’ells i d’elles.

En l’època de les germanes Villora visità el centre el delegat episcopal per exposar –informalment-- al professorat la necessitat dels concertes amb els centres d’ensenyament catòlics, perquè en cas contrari es veurien abocats a tancar. Maria Villora, seguint una de les reivindicacions del moment,  descartà les subvencions  a la privada, que havien d’anar a compte de la butxaca del interessats fins que no estigueren satisfetes les necessitats de la pública.

Mari Nieves Granero, segons ens contava ella, fou nomenada cap d’estudis pel Sr. Director en un moment d’inspiració en plena missa. Professora numerària d’Història, el Sr. Director parlà amb mi perquè li cedira les classes d’Humanística i jo em quedara amb les de Llengua Castellana, així ho vaig fer (quin remei em quedava) malgrat la meua afinitat per la dita assignatura al ser llicenciat en Filosofia, i d’aquesta forma em vaig presentar a les oposicions a la llengua de l’imperi espanyol.

Un altre personatge que tinc present es “el Guerillero”, professor asturià de matemàtiques, tenia una acadèmia privada a València i dirigia una mina a la seua terra, suspenia a molta gent, i era molt brau i aguerrit, d’ací el malnom de “el Guerrillero”. Algú li digué que jo -com a militant socialista- havia convocat un examen el mateix dia que hi havia una vaga estudiantil per boicotejar-la, cosa que no era certa perquè estava convocat d’abans; m’ho retragué en la Sala de Professors, i em sentí tan ofès, que no aplegarem a les mans --davant de Pere Borràs-- perquè reculà.

Un altre personatge --amic, condeixeble de batxillerat i carrera, company de professió els últims anys al C.F.P. La Costera reconvertit en Institut de Batxillerat-- i que no puc deixar passar per alt sense recordar-me’n d’ell és Fernando Nieto Mollà “El camarada-Baron” membre de “la gauche divine local”. Podríem escriure un llibre de relats sobre anècdotes seues. Simpatitzarem en el primer curs de batxillerat al Ribera, on jo ja el designava amb el malnom  de “Camarada” perquè era un dels pocs condeixebles de curs conscients de la situació dictatorial franquista que patíem i ja mai més deixàrem de ser amics, fent sovint tertúlies a les cafeteries de Xàtiva. La vinguda a la Costera com a professor contractat d’anglès fou per a mi una gran satisfacció al poder contar amb la companyia d’un amic de confiança de tota la vida amb qui poder xarrar d’una gran varietat de temes, moltes vegades de manera irreverent, informal i irònica i que alguns es prenien seriosament. Llàstima que morirà tan jove. A la Sala de Professors muntàrem “el racó republicà” parodiant certs personatges i riguem-nos molt.

No vull  acomiadar-me, sense mencionar en els últims anys de la meua carrera professional, una actuació que em va cridar molt  l’atenció: la direcció de  Caballero,  professor numerari d’Educació Física, i persona incombustible que “tirant balons fora”, quedant bé amb uns i amb uns altres, i delegant les tasques directives en el seu equip, va acabar la seua llavor directiva quan va voler, “més fresc que una rosa” i “menys cremat que la Reina d’Anglaterra”.

Vaig ser testimoni, en l’època que l’Escola funcionava com Institut de Batxillerat, d’un acte per part d’un alumne que em va resultar humiliant, indigne, ofensiu i mostra de la falta de respecte al professorat --a la qual per altra banda ja estàvem acostumats-- i de la degradació de l’ensenyament. La policia municipal portà a classe dos alumnes que havien fet fugina, justetament en eixe moment coincidí a la sala de professors amb la mare d’un d’ells que havia anat a parlar amb el director, sense cap motiu aparent, però molt enutjat, li digué “fill de puta” com aquell que li diu “bon dia” i ací no ha passat res, a l’altra més.

Per eixa època em passà un cas curiós amb la cap d’estudis, professora d’Educació Física, que proba el baixó cultural i formatiu en general, quan em va definir l’expressió “conspiració judeo-maçònica” identificant-la amb un conjunt musical.

10.             Final

Toca ja el final. I la continuació, més aclariments i exemples que podrien donar peu a un llibre o a una novel·la, els deixem per a un altre moment, que per l’edat i per la prioritat d’altres treballs, tal vegada mai no vindran.

                Si algú se sent ofès per alguna cosa ací dita que ho entenga   com una contribució a la història de l’Escola de FP de Xàtiva.    

     

      RAFEL BUFORN I VALERO

 



[1] He volgut consultar-los, però m’ha resultat impossible, tenien massa faena en secretaria per localitzar-los, això si no s’han perdut.

Comentaris