REIVINDICACIÓ
DE LA MEMÒRIA
Pere J. Beneyto
Rellotge d’emocions
que no s’esborren
Martell de llum, falç
de treball, punxa de temps.
Raimon, 2011
Van passant els anys
i seguim acumulant, de forma més o menys ordenada o caòtica, records, imatges, experiències,
sentiments i esperances (assolides unes i frustrades altres) que constitueixen
els fils amb els quals teixim la vida, mentre cada dia anem i tornem, gairebé
sense adonar-nos-en, des de l’ahir cap al demà.
I de vegades, sols de
tant en tant, algú punxa en la nostra roda
del temps i, de sobte, el rellotge d’emocions que no s’esborren torna a
activar-se, tot recuperant la memòria d’un temps i d’un país que també era el
nostre.
I.- EL PRETEXT: L’anniversari de l’Institut
En aquest cas qui em
va punxar fou el bon amic Emilio Sala, esperonant-me a participar amb algún
text en les activitats conmemoratives del 75è anniversari del CIPFP La Costera,
que fou el meu primer destí com a professor, ara fa ja 40 anys.
Un centre, d’estudi i
treball (d’e-fe-pé… i a molta honra!), pel qual hauran passat al llarg de la
seua història centenars de professors i milers d’alumnes, cadascú dels quals
tindrà el seu propi record, millor o pitjor, i tots plegats nodreixen la
memòria col·lectiva de vàries generacions d’homes i dones de Xàtiva i els
pobles del seu voltant, de gent que -com cantava aquell xicot nascut al Carrer
Blanc- anomenen classes subalternes i
treballen als petits tallers, a casa o al camp, d’on comença l’horta i acaba el
secà
Una memòria que cal
reivindicar perqué són els nostres, són
els qui foren alumnes un temps i després esdevingueren ciutadans que… viuen i
moren en l’anonimat, gent que en frases solemnes no han cregut mai, però que
estima la vida i exigeix les coses que li han negat… des del fons dels segles!
II.- EL CONTEXT: L’any del(s) canvi(s)
El centre duia
funcionant ja més de tres dècadas quan jo m’hi vaig incorporar a les darreries
de 1982, iniciant un canvi que hauria de ser decisiu en la meua vida, centrada
des d’aleshores, en l’ensenyament públic i la investigació social.
Però més enllà
d’aquest nivell micro, aquell fou un any de grans canvis per tot arreu, un
d’eixos moments en què sembla que la història s’accelera i que, en repassar-los
ara, encara ens sorprenen.
Només feia set anys
de la mort de Franco, després d’una llarga dictadura de quatre dècadas durant
la qual el temps pareixia haver-se aturat… I cinc de la recuperació de la
democràcia, que els colpistes del 23-F estigueren a punt d’esgarrar i que,
durant aquell mateix any, forent jutjats i condemnats.
El mapa polític
espanyol va experimentar un sotrac tant fort que en qüestió de pocs mesos
registrava la pràctica desaparició del que fins aleshores havia sigut el grup
majoritari (UCD), que abans d’anar-se’n en orris va tindre temps de ficar-nos a
l’OTAN (30 de maig) i anticipar una eleccions generals (28 d’octubre) que
donarien una aclaparadora majoria absoluta al PSOE de Felipe González, amb la
que s’iniciaria un llarg i pregon procés de modernització del país.
Entremig s’aprovava
l’Estatut d’Autonomía de la Comunitat Valenciana (15 de juliol) que acceleraria,
també ací, el canvi de cicle representat per l’accés a la Generalitat del
president Lerma.
Aquelles eleccions
generals, que venien a cloure l’etapa de la transició, s’hi celebraren tant
sols una setmana després de la pantanada
de Tous (20 d’octubre), que
va provocar l’arrasament de les comarques de La Ribera, el desallotjament de
més de 100.000 persones i la mort d’unes 30, en mig d’un espectral escenàri de
fang, angoixa i desolació que obligà a aturar la práctica totalitat de les
activitats econòmiques, socials i institucionals de la zona, entre elles el
propi curs acadèmic.
El canvi polític a
casa nostra es produïa en un context no especialment favorable, caracteritzat a
nivell global per l’hegemonia neoconservadora (Reagan, Thatcher) i la continuïtat
d’una crisi econòmica que venia arrossegant-se des de feia ja temps i que, en
tancar aquell any, registraria xifres força preocupants: una taxa d’inflacció
del 15,2% i del 16,6% d’atur, per a una població ocupada de poc més de 10
milions de persones (la meitat de la registrada enguany), amb un salari mínim
de 28.440 pesetes/mes, que al canvi actual seríen vora 170 euros, prop d’un 80%
inferior al vigent a hores d’ara.
Es tractava, doncs,
d’un temps ambivalent, al qual ben bé se li podien aplicar les paraules amb les
quals Dickens obri la seua Història de
dos ciutats: “Era el pitjor i el millor dels temps…, l’hivern de la
desesperació i la primavera de l’esperança”.
El marc simbòlic
d’aquesta remembrança restaria incomplet si no afegira ara la referència a
altres esdeveniments, majors i menors, que marcaren aquell any: fou el de les
sancions contra la Sud-Àfrica de l’apartheid (“…Free, Nelson Mandela!”) i la
guerra de les Malvines, que seria el principi del fi de la dictadura argentina;
el de la Copa del Món de Futbol que es jugà a Espanya (…i guanyà Itàlia); el
del premi Nobel a García Márquez i l’estrena per Spielberg d’ET;
l’autodisolucció d’ETA-VII (…i la continuïtat assasina de l’altra), l’eixida al
mercat del primer ordinador domèstic (…aquell ZX-Spectrum) i l’entrada de les sèries
a TVE (…l’única que teníem!), des de “Chanquete” a “Los gozos y las sombras”…
III.- EL MEU TEXT:
Tal com erem…
Quan jo vaig arribar
el primer dia a l’Institut (10 de novembre de 1982) encara quedaven senyals de
la batalla contra la pantanada en la que s’havia implicat –ho sabria poc
després- bona part del professorat en tasques de suport civil i solidaritat amb
alumnes i famílies afectades.
El retard en la meua
incorporació al centre, després d’aprovar les oposicions en juliol d’aquell
any, fou resultat del desgavell generat pel doble traspàs de competències
educatives entre les dues administracions (central/autonòmica) i els equips
d’UCD que no s’acabaven d’anar mentre que els del PSOE encara no havien arribat.
Acabava de cumplir 29
anys i en feia ja cinc que m’havia llicenciat en Filosofia i Lletres, alternant
temporades d’estudi i treball en les fàbriques del meu poble, no sense
dificultats després d’haver sigut expulsat de la Universitat (setembre de
1973), per activitats de lluita democràtica, junt a tres-cents i escaig
companys, molts dels quals tornaríem anys després com a professors, en un
exercici, si més no, de justícia poètica.
Entremig havia
treballat altres cinc anys com a responsable de premsa del que ha sigut sempre
el meu sindicat (CC.OO.), el que em va permetre conéixer de manera directa el
funcionament del mercat de treball i el procés de configuració del nou sistema
de relacions laborals.
D’aquell primer dia
recorde, com si fos ara mateix, l’entrevista amb el Cap d’Estudis (Lluis
Villacé) que amablement m’informà d’horaris, tutories, assignatures i del
funcionament del centre per a passar, sense solució de continuïtat, a
presentar-me a la resta de l’equip directiu i de companys i companyes (Emilio,
Concha, Armando, Marina, Joan, Vicent, Rafel…).
L’assignatura que
m’encomanaren s’anomenava aleshores Formació
Humanística i era una barreja, no sempre equilibrada, de continguts
històrics i sociològics, de la qual m’agradava fins i tot el nom. No n’estic
segur d’haver-ho aconseguit, però vaig intentar oferir als meus primers alumnes
una interpretació del passat i del present en clau humanística, tenint especial
cura en defensar els valors del treball i la cultura.
Tot i que tenia un horari
un poc desficaciat (hi havia dies que agafava a València un dels primers trens
i tornava amb l’últim, prop ja de la mitjanit), el viatge amb els companys, els
dinars a la Plaça del Mercat, les partides de badmington i els temps morts
entre classe i classe a la Sala de Professors… foren l’escenari on es bastiren
forts lligams d’amistat i companyonia que, en alguns casos, han continuat fins
avui…, independentment de la freqüència dels encontres i dels itinerais vitals
de cadascú de nosaltres.
I em ve ara a la
memòria una pel·lícula de Sydney Pollack (The
Way We Were/Tal como éramos) que conta la història d’uns joves que, anys
després d’haver compartit treball, lluites i il.lusions durant l’època del New Deal americà, tornen a trobar-se.
Cadascú havia triat un camí diferent però hi havia quelcom que no havia
canviat: el que feren junts en el passat, els esforços compartits, les esperances
i expectatives de futur davant d’un temps canviant, els jocs i alegries
jovenívoles i, al capdavall, l’amistat.
Si n’ha d’haver algun,
aquest seria el missatge que se’n derivaria de tot plegat: cal seguir empenyant
la roda del temps i que els joves professors d’avui troben la forma i les eines
per a continuar estimant el seu treball i contribuir a millorar la formació
humana (…i humanística!) de les noves onades d’estudiants del seu (…i del nostre!)
Institut.
València, maig de
2022
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada