UN CURS A L'INSTITUT.....(Nèstor Novell)

 

Un curs a l’Institut de FP de la Costera


Va ser el darrer curs de la dècada dels 70 del segle passat. Molt ha plogut i molt han canviat les coses... i les persones que érem o creiem que érem aleshores.

Això si, ben joves que érem (als ans 70 trobar feina després dels estudis universitaris  i el servei militar obligatori no era tan difícil com a hores d’ara després d’anys “d’imparable” progrés), amerats de la lluita antifranquista (una mena de barreja de marxisme, humanisme i moviment hippie) i de la voluntat de fer País, de recuperar la seua dignitat, la seua llengua i el seu autogovern. Vàrem ser una generació de professors generosos i una mica il·luminats (fer comarca era la nostra manera de fer País i ens negàrem a marxar fora) per una mena de compromís amb la societat i una terra que ens havia procurat aviat la independència intel·lectual, econòmica i personal.

Aquells foren moments de canvi, on la història s’accelera i, la creativitat personal, l’espenta col·lectiva i les xarxes culturals i socials es manifestaven a tot arreu. A nivell de professor, era l’hora de canviar la vella mestria industrial per una nova Formació Professional que facilitara tant l’accés a un lloc de treball qualificat com a estudis universitaris. Eren els anys embrionaris de la Generalitat i aviat es discutirien les transferències de recursos i competències de l’estat a la Generalitat: s’iniciaven els cursos experimentals de valencià i es redactava l’estatut d’autonomia d’Elx.

Calia, aleshores, fer un bot qualitatiu que permetera transformar un estudis, pensats per a reproduir la classe treballadora, en uns de grau mitjà que també obrirà la porta a les classes mitjanes, introduïren l’interés per la cultura, la societat, el país i la universitat si calia. Les reticències socials i administratives eren majúscules. Les classes mitjanes i altes veien el estudis professionals com de segon ordre, per a fracassats. Calia trencar els tabús. Calia compaginar l’exigència, el nivell, la rigorositat de les classes amb una permanent seducció pel saber i per la autoestima dels estudiants. Calia dur els alumnes a empreses i fer conèixer el seu patrimoni natural, cultural i econòmic. Calia prestigiar la llengua i la cultura dels valencians. Calia incitar els alumnes a la participació, a les relacions disteses i democràtiques, a organitzar-se com a grup i a fer-los agents del canvi social i mental que requeria el País. Tasca feixuga i alhora emocionant. Un treball propi d’una generació jove i compromesa que convivia amb una administració i una part del claustre de professorat desmotivat, d’edat avançada, als qual el tema com a mínim els superava o ben poc els interpel·lava. Nosaltres teníem un avantatge, érem plens d’energia i la  diferència generacional amb els alumnes era mínima, compartíem inquietuds i una visió comuna i optimista del futur.... Qui anava a dir-nos que conforme la generació de professors accedirà a la funció pública acabarien sent tan acomodaticis, o que els grans cognoms valencians (Barberà, Camps, Lerma, Attard, Brosseta, Martorell, Rus, etc.) serien els encarregats de fer el major desplegament conegut per liquidar la nostra llengua i laminar l’estatut d’autonomia, o que, al capdavall, la nostra generació seria la que produiria la major destrossa paisatgística, mediambiental i industrial del País per convertir-nos en un país de cambrers, pobre, incult i neopurità.

Jo vaig arribar a Xàtiva com a professor definitiu, tota la meua experiència en la FP havia estat un any de classes a la secció (no era encara un institut) d’Oliva. Xàtiva! La gran capital històrica d’allò que ara denominem les Comarques Centrals Valencianes, la meravellosa ciutat medieval, la ciutat dels Borja -com Gandia-, la ciutat que  conjuntament amb Canals son l’origen de la família de ma mare. Quina sort! A més, a l’equip directiu s’hi trobava un amic de la facultat, Emili Sala, una persona amable, emprenedora, empàtica que va adaptar l’horari per a que poguera compaginar les classes per la vesprada amb el nocturn, i així tindre tots els matins lliures a Gandia.

Com deia Raimon, Xàtiva era encara bàsicament una ciutat on: “homes i dones estan treballant als petits tallers, a casa o al camp” , als qual podríem sumar botiguers i professions liberals (metges, gestories, advocats...). Un component sociològic que permetia gaudir d’un alumnat, especialment el de segon grau, de formes relacionals amables, amb un bon sentit de la companyonia i del treball. Una mentalitat de gent correcta amb ganes d’estudiar i de fer-se un futur en un moment que tot podria ser possible. A més, l’alumnat de Xàtiva tenia una gràcia especial, no estaven contaminats de la vida comercial-turística de la costa. La gent, i els alumnes, era (és?) més plana, directa i sincera. Pot ser els mancava una mica d’espenta, però recorde aquells grups d’alumnes amb gran satisfacció.

Ja sabem que amb els anys, sota l’excusa (en principi lloable) d’eixamplar l’ensenyament obligatori fins al 16 anys, es va realitzar un seguit de reformes educatives, amb una malentesa igualtat de mestres, mestres de tallers i llicenciats, de renúncia a criteris de productivitat, de irrisoris esforços per a la introduir noves metodologies i de formació permanent del professorat, d’una segregació de cursos/centres/territoris en funció de l’idioma, i de la renúncia a crear una escola pública universal per la qual cosa ara tenim els centres privats concertats pagats per tots (obra del “xativenc” Maravall). Pel camí (i el del consumisme banal) és perderen l’exigència de nivell de coneixement, la rigorositat, la cultura de l’esforç i l'interès per la cultura i la societat.

Vist amb 40 anys de distància he de dir que algunes de les bases més sòlides de la meua tasca de professor me les vaig ensenyar a Xàtiva. Treball docent que no renunciava a fer conferències d’especialistes, excursions (com a llac d’Anna o al castell de Xàtiva), participar en aplecs com el d’Estudiants d’Ensenyament Secundari sota el lema Pervertiu-vos, sigueu lliures i generosos (anunciat amb un magnífic cartell de Manolo Boix) o el  d’Estudiants per la Llengua a Alacant (lloc on s’iniciaren els primers conjunts de rock en valencià). També férem d’inspectors dels centres privats (centres autoritzats amb un recursos materials i humans tercermundistes), feien proselitisme de la nova FP als centres de primària, públics i privats,  per captar nou alumnat, i fèiem xerrades sobre cultura i educació.

I com no, si a les 10 de la nit acabava la meua jornada després venia Xàtiva la nuit (ja se que és una expressió una mica grandiloqüent), sopar al Margallonero, a la Piscina, a ca la Uela, a la marisqueria.... Passejar i xerrar pel casc antic i l’Albereda: conèixer Xàtiva, anar a les festes dels pobles de la comarca (sempre recordaré un dia a Bellús), veure dia a dia com canviava el paisatge entre la Safor, la Vall d’Albaida i la Costera... En definitiva, treball, coneixements, il·lusions i amics que van nàixer allí i que han perdurat gratament per sempre.

Nèstor en l'actualitat

 








Nèstor Novell




Comentaris